مزایا و معایب قابلمه روحی و آلومینیومی

راهنمای مزایا و معایب قابلمه روحی و آلومینیومی

در ابتدا باید در مورد مزایا و معایب قابلمه روحی و آلومینیومی به این نکته  اشاره کنم که از ایام قدیم ظروف رویی (یا به‌تلفظ عامّه: روحی) مورد اسقبال مردم ایران بوده‌ و تا همین چند سال پیش، این ظروف بخش اعظم ظروف آشپزخانه را تشکیل می‌دادند، این فلز نسبتاً سبک، تا حدود زیادی رسانا و منتقل‌کننده حرارت است از این رو موجب به‌کارگیری آن در تولید ظروف روحی و قابلمه روحی شده است. امروزه استفاده از ظروف روحی و قابلمه روحی (تا حدودی به‌خاطر قیمت گرانتر از ظروف آلومینیومی) کم شده و به‌ندرت در بازار به‌فروش می‌رسند.

مزایا و معایب قابلمه روحی و آلومینیومی

“روی” از یون‌های ضروری برای بدن انسان است؛ مقادیر اندک روی برای حفظ سلامتی افراد، رشد قدی کودکان همچنین سلامت مو و ناخن مفید است و در کمبود آن پرزهای چشایی لطمه دیده و اشتها کاهش می‌یابد همچنین کمبود آن موجب عقب‌افتادگی بلوغ جنسی و اختلالات گوارشی نیز می‌شود لذا عنصری کاملاً ضروری است. در واقع این موضوع از مزایا و معایب قابلمه روحی و آلومینیومی میباشد.

قابلمه روحی چکشی 6 سایز

کمبود روی نسبتاً شایع است و به‌ویژه در کودکان، جوانان و خانم‌های شیرده و باردار زیادتر دیده می‌شود؛ نقش روی در خنثی‌سازی عوامل و فلزات سمی واردشده به بدن (مثل سرب یا سایر فلزات سنگین که در شهرهای آلوده‌ای مانند تکلان شهر ها مرتباً به بدن وارد می‌شوند) اهمیت این ریزمغذی را زیادتر می‌کند؛ به این جهت، استفاده از ظروف رویی که باعث افزایش سطح سرمی یون روی در بدن ما می‌شود، می‌تواند مفید باشد.

مزایا و معایب قابلمه روحی و آلومینیومی:

با این حال، ورود مقادیر زیاد آن به بدن می‌تواند مسمومیت‌زا باشد؛ دریافت زیاده از حد و طولانی‌مدت این فلز، مسمومیت می‌دهد و موجب ایجاد علائمی سردرد می‌شود؛ پخت غذا به‌ویژه غذای اسیدی (ترش) و نگهداری غذا در ظروف رویی موجب ورود مقدار زیادی از این فلز به داخل غذا می‌شود؛ از آنجا که چسبندگی غذا به ظروف رویی زیاد است، اغلب به‌هنگام صرف غذا اقدام به تراشیدن باقیمانده غذا از ظرف می‌شود که موجب افزایش ورود روی به بدن و بروز مسمومیت خواهد شد.

سرویس قابلمه آلومینیومی چکشی 10 پارچه

مزایا و معایب قابلمه روحی و آلومینیومی

یک عامل در مورد ظروف آشپزخانه وجود دارد و آن کیفیتی است که آنها دارند. قابلمه های آشپزخانه ما باید بتوانند اثرات ناشی از قرار گرفتن مکرر در معرض حرارت ، مایعات و مواد غذایی اسیدی را تحمل کنند. ظروف پخت و پز در عصر امروزی از مواد مختلفی ساخته می شوند که یکی از آنها آلومینیوم است.

مزایای آلومینیوم

آلومینیوم یک نوع فلز بسیار رایج است که در محیط ما به وفور یافت می شود. به همین دلیل است که قابلمه ها، تابه ها و هر ابزار آشپزخانه دیگری که از آلومینیوم ساخته شده اند نسبت به رقبای فولادی یا سرامیکی خود ارزان تر هستند.
تجهیزات پخت و پز آلومینیومی معمولا وزن سبکی دارند، بنابراین قابلمه های آلومینیومی بزرگ و سایر تجهیزات پذیرایی تجاری که از آلومینیوم ساخته شده اند، حمل و نقل بسیار آسانی دارند. همچنین ظروف آلومینیومی یکی از بادوام ترین ظروف به شرط نگهداری خوب است.

سرویس قابلمه روحی 10 پارچه کاسیو

تجهیزات آشپزخانه که از آلومینیوم ساخته شده اند گرما را به خوبی هدایت می کنند، به همین دلیل است که سریع گرم می شوند و اگر نسبتاً ضخیم باشند، به طور یکنواخت نیز گرم می شوند. یک تابه آلومینیومی به دلیل خاصیت رسانایی گرما در عرض چند دقیقه آماده پخت خواهد بود. به علاوه آلومینیوم سریعتر خنک می شود. این به این دلیل است که رسانایی بالای آلومینیوم به هر دو صورت کار می کند، ظروف پخت و پز سریعتر گرم می شوند، اما همچنین در بعد از پخت و پز سریعتر سرد می شوند.

از مزایا و معایب قابلمه روحی و آلومینیومی به این مورد میتوان اشاره کرد که ظروف آلومینیومی مقرون به صرفه و قابل بازیافت هستند. در واقع، ظروف و قابلمه آلومینیومی را می توان بارها و بارها بازیافت کرد. برخلاف سایر مواد، 100% آلومینیوم را می توان بازیافت کرد.

معایب ظروف آلومینیومی

مزایا و معایب قابلمه روحی و آلومینیومی :

یک عیب آن این است که ظروف آلومینیومی به راحتی لکه دار می شوند، به خصوص اگر با غذاهای اسیدی پخته شوند، به ویژه آنهایی که حاوی سرکه هستند.
آلومینیوم یک فلز بسیار نرم است و در مقایسه با ظروف پخت و پز که از فولاد ضد زنگ و چدن ساخته شده اند، واقعاً بادوام نیست.
نگهداری ظروف آلومینیوم بسیار ساده تر از ظروف چدن ، سرامیک و پیرکس است.
همچنین، تجهیزات آلومینیومی بسیار بادوام هستد البته تا زمانی که به خوبی از آنها نگهداری شود.

برخی از مزایا و معایب قابلمه روحی و آلومینیومی :
آلومینیوم یک فلز بسیار نرم است، بنابراین به اندازه فولاد ضد زنگ بادوام نیست.
مطالعات نشان داده است که مصرف کنندگان ظروف آلومینیومی در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری آلزایمر هستند.
از مزایا و معایب قابلمه روحی و آلومینیومی این است که ظروف آلومینیومی هنگام پختن با غذاهای اسیدی، به ویژه سرکه، می توانند لکه دار شوند.

• یکی دیگر از مزایای آلومینیوم این است که از آنجایی که به راحتی خنک می شود می توان آن را به روشی ساده و آسان تمیز کرد. برای تمیز کردن آلومینیوم تنها کاری که باید انجام دهید این است که اجازه دهید خنک شود و سپس می توانید به سادگی از آب  و مایع ظرفشویی استفاده کنید و ظروف آلومینیومی را با دست بشویید.

راهنمای مزایا و معایب قابلمه روحی و آلومینیومی

• نکته مثبت بعدی در مورد آلومینیوم سبک وزن بودن آن است. این عالی است زیرا ظروف آلومینیومی  براحتی قابل جابجایی هستند. و ابین ورد یکی دیگر از مزایا و معایب قابلمه روحی و آلومینیومی است

• یکی دیگر از مزایا و معایب قابلمه روحی و آلومینیومی در مورد آلومینیوم این است که آلومینیوم غیر سمی است. این بدان معنی است که اگر مدتی غذا را در آن رها کنید، نگران نباشید که غذای شما بد شده است. طبق تحقیقات در واقع برای غذا سمی نیست، بنابراین به هیچ وجه روی غذای شما تأثیر نمی گذارد. حتی اگر مدتی آن را در ظرف آلومینیومی بگذارید، غذای شما هنوز تازه خواهد بود مانند بسیاری از ظروف کنسرو مواد غذایی که در اکثر فروشگاه ها یافت میشود.

دسته بندی: بلاگ برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *